منتدى شباب معهد دريم

منتدى شباب معهد دريم


    يوميات تامر و مني 3

    شاطر
    avatar
    Zhran
    •-«[ الآشـًَرأإآفـــ ]»-•
    •-«[ الآشـًَرأإآفـــ ]»-•

    My:Maseeg : إنك لا تهدي من أحببت و لكن الله يهدي من يشاء
    دول :
    عدد المساهمات : 220
    تاريخ التسجيل : 30/04/2010
    العمر : 27

    يوميات تامر و مني 3

    مُساهمة من طرف Zhran في الأحد مايو 02, 2010 4:47 am



    (تامر ومنى 3)




    "تامر الثورجي" هتعرفه برضه وسط المظاهرة من شعره الطويل والكوفية الفلسطينية والجينز الديرتي، معاه اللاب توب بتاعه، وبيحب يعمل حاجته بنفسه، وعشان كده قرر إنه يشرب "توباكو"!، ويلف سجايره بدل السجائر "المكنة".



    و"منى" المرة دي هي شعرها قصير ومسترجلة حبتين، عادة ما ترتدي بادي بلا أكمام، تضع عليه جاكيت أو شال عندما تكون في طريقها للبيت الموجود في أحد الأحياء الشعبية، وبتخبّي علبة السجاير تحت ملابسها قبل ما تخشّ البيت، بتحب فيروز، وبيعشق منير، وبيحطوا صورة جيفارا فوق السرير، ويناديان بالحرية...



    "يا حرية فينك.. فينك؟!... ميدان الفلكي بيننا وبينك"... "ميدان الفلكي"؟؟؟ بتاع باب اللوق ده!! أيون.



    ما هو أصل "الحرية" في الهتاف السابق، مش حرية الإنسان والرأي والتعبير، دي "قهوة الحرية الشهيرة"، ووراها "قهوة الندوة الثقافية"، وإذا تعمقت في وسط البلد شارعين كمان ستجد "قهوة زهرة البستان" و"قهوة البورصة" و"قهوة التكعيبة"، وإذا لم تجد صاحبك أو صاحبتك في المظاهرة، تأكد أنك سوف تجدهما "على القهوة"!! يجلسان يتناقشان حول كتاب "كونديرا" أو "ماركيز" ويلعنان حظهما؛ لأنهما ولدا في القاهرة وليس في عاصمة الأدب والفن "باريس"، لكن الأكيد أنك لن تجدهما في بيوتهما.



    أيوه... بقى فيه شباب كتير اليومين دول، بيقولوا على نفسهم مثقفين ومشغولين بالهم العام، ومع ذلك مش بيعملوا أي حاجة غير القعدة على القهوة، في الوقت اللي البلد فيه محتاجة للعمل من أجل التغيير مش مجرد التظاهر والانقسام ما بين مؤيد للنظام.. ومعارض له.. وأغلبهم في الآخر يسعون وراء حضور المؤتمرات والحصول على المنح والعطايا من المراكز الثقافية الأجنبية.


    طيب قوللنا ايه رأيك في النوع دا ؟


    _________________
    صلي قبل أن يصلي عليك
    - under_taker219@yahoo.com
    - ahmed_zhran619@hotmail.com
    - azhran@aim.com

      الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء ديسمبر 11, 2018 6:44 am