منتدى شباب معهد دريم

منتدى شباب معهد دريم


    يوميات تامر و مني 4

    شاطر
    avatar
    Zhran
    •-«[ الآشـًَرأإآفـــ ]»-•
    •-«[ الآشـًَرأإآفـــ ]»-•

    My:Maseeg : إنك لا تهدي من أحببت و لكن الله يهدي من يشاء
    دول :
    عدد المساهمات : 220
    تاريخ التسجيل : 30/04/2010
    العمر : 27

    يوميات تامر و مني 4

    مُساهمة من طرف Zhran في الأحد مايو 02, 2010 5:00 am


    يوميات تامر و مني 4
    في ال 3 مواضيع الماضية من سلسلة تامر و مني عرفنا 3 أنواع من الشباب الشهير بتامر و مني


    طب تامر ومنى رأيهم إيه في الموضوع ده؟؟



    "أهالينا مش قادرين يفهمونا... كل همهم ناخد شهادة... طب وبعد ما ناخد الشهادة، نقف في طابور العاطلين، محتاجين سنين عشان نتجوز، وعيب إننا حتى نحب، إحنا عاوزين نستمتع بحياتنا.. فيها إيه لما نهتم بالموضة، ونحب، ونعيش؟! ولما نتخرج هندوّر على أي فرصة ونخرج بره البلد دي".



    "الدين هو أساس كل شيء في الحياة، الدين هو الصح وأي شيء تاني غلط، مش كفاية إننا عايشين ومستحملين الفساد اللي حوالينا، واللي سببه عصيان ربنا، الناس التانية هما اللي المفروض ينصلح حالهم مش إحنا".



    "الحرية يا جماعة، لازم كل واحد يبقى حر في حياته، ولازم نكون متحضرين أكتر ونقدر نتقبل بعض، وجزء من الحرية إننا نستقل بحياتنا عن أهالينا.. شوفوا مثلاً في الغرب الشاب بيخرج وهو عنده 16 سنة من بيت أهله، ويشتغل، ويصرف على نفسه، وهنا أبويا هو اللي بيفرض عليّ الكلية اللي باخشّها، والهدوم اللي بالبسها وكل شيء، وحتى لو حاولت أستقل ما باعرفش؛ لأن الشركات مش بتشغل طلبة أو حديثي التخرج، ولا حتى بتديهم فرص يتدربوا، القهوة هي قلعة الحرية ولا عاوزيني أسيب حلمي وأطلع أجري ورا القطر".





    تأملْ معي حال مصر، وقد تحول معظم شبابها إلى هذه الصور بعدما فرضت الفضائيات سلطتها على المجتمع، وصدّرت أفكاراً مغلوطة عن القيم التي يجب اتباعها، بالأمس كان الشباب المصري من أهم الدعائم التي قام عليها دور مصر طوال قرن كامل من الزمان، ولكن مصر غابت وغاب معها أهم أدوارها تأثيراً وإقناعاً، ويُرجع البعض الأسباب إلى الدولة التي هجّنت الثقافة، وتركت عقول الشباب فارغة لتملأها أوهام الفضائيات.



    إحنا طبعا عارفين إن أكيد شباب مصر مش كله في المظاهرة، ومش كله على القهوة، ومش كله بيغني اخترناك وعضو في الحزب الوطني، ومش كله بيشرب مخدرات ومسطول، ومش كله سواقين ميكروباص، ومش كله ضارب شعره جيلّ وبيقلد تامر حسني... بس الأكيد إن كلهم غلبانين.



    وإن أكيد فيه ناس متوازنة، وقادرة تحقق المعادلة الصعبة، وتنجح وتشتغل وتحقق أحلامها، وتكون نموذج للشاب المصري المثقف المتحضر الناجح، بس دول للأسف قليلين.



    تخيلوا مصر فيها 21 مليون طالب، وقدّ العدد ده فيه بطالة، وتخيلوا معايا الناس دي كلها شايفة مستقبلها إزاي؟ يا ترى يكونوا غلط ولا صح لو عاشوا بس يومهم أو اتقوقعوا على نفسهم أو اتمردوا وثاروا من وقت للتاني؟





    تفتكر غالبية الشباب المصري بيفكروا إزاي؟

    وشايف مستقبلك إزاي في ظل الظروف الحالية؟

    وتفتكر إيه هي مشكلة الشباب المصري الحقيقية؟

    ومين اللي في إيده حلها؟

    قول لنا رأيك



    _________________
    صلي قبل أن يصلي عليك
    - under_taker219@yahoo.com
    - ahmed_zhran619@hotmail.com
    - azhran@aim.com

      الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء ديسمبر 11, 2018 7:14 am